zaterdag 2 juni 2012

Zaterdag, ik heb je gemist!

Wat heb ik dat gemist, een vrije zaterdag! Op 1 april hebben we de deur van de winkel voorgoed dicht gedaan om ons volledig op de webwinkel te gaan richten. En ik moet zeggen, het is een verademing.  Vandaag heb ik heel bewust genoten van een vrije zaterdag, rustig opgestaan, met de honden naar het bos geweest, lekker ontbijtje met verse aardbeien met de Twinkle. En natuurlijk moest er ook gewerkt worden want de nieuwe webwinkel moet gevuld , gevuld en gevuld... Maar het voelde anders, relaxed en vrij.

De slaapzakken waren vandaag aan de beurt. Diverse soorten kampeerders passeren dan de revue, de backpacker, de zomerkampeerder, de grammenjager, de bergbeklimmer, de festivalganger, de caravaner, lange mensen, dikke mensen , de koukleum, de kwaliteitskoper, de prijsbokser. Het is duidelijk, ieder heet zo zijn wensen! Ik heb de slaapzakken zo ingedeeld dat de klant kan selecteren op prijs, gewicht, dekenmodel of mummymodel, XL slaapzakken en comforttemperatuur.Een slaapzak wordt vaak geselecteerd op gewicht en op comforttemperatuur. De comforttemperatuur is de temperatuurwaarde waarbij het nog comfortabel is om in de slaapzak te liggen, deze comforttemperatuurwaarde moet aansluiten bij je wensen. Zoek je een slaapzak voor de Ardennen waar het 's morgens om 5 uur soms nog net onder 0°C is en je wil dan niet wakker worden van de kou, dan heb je een slaapzak nodig met een comfortwaarde van rond 0°C. Nu komt het volgende punt, er bestaat een Europees criterium voor slaapzakken ( normering EN 13537:2002). De slaapzakken worden getest volgens een bepaald protocol en hiermee wordt duidelijkheid verschaft over de temperatuurclassificaties van de slaapzakken. Hiermee  zou het gemakkelijker zijn om de diverse slaapzakken van verschillende merken met elkaar te vergelijken. Ik vraag me af of de merken werkelijk met deze normering werken en is het eigenlijk verplicht dat alle slaapzakken op deze temperatuurnormering getest worden?
Ik heb veel te vaak van klanten terug gehoord dat ze het koud hebben gehad in een slaapzak met een comfortwaarde van -4°C terwijl het niet eens heeft gevroren. Bij bepaalde merken weet ik uit ervaring, dat men veel te optimistisch is  met de opgegeven temperatuur. In mijn advies naar de klant hield ik daar uiteraard rekening mee. Nu de slaapzakken in de webwinkel staan is het al moeilijker om hetzelfde advies te geven als ik in de winkel deed. In het verleden is uit verschillende blogs gebleken dat consumenten in de war raakten omdat ik op mijn site de werkelijke gewichten van de slaapzakken had vermeld en deze weken soms méér dan 200 gram af van wat de fabrikant aangaf. Het blijft moeilijk om de juiste informatie te verschaffen maar we doen ons best!


De ANWB heeft een duidelijke uitleg over slaapzakken geschreven, die wil ik je niet onthouden.

Het koelt vannacht af naar 5 graden in Groningen en 11 in Zeeland. Dus voor vannacht adviseer ik een Nomad Blazer slaapzak met een comfortwaarde van +2°C voor heren en +6°C voor dames. Slaap lekker!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten