zondag 3 juni 2012

Domeinnaam scam

Vind ik zojuist een bericht in mijn mailbox uit China. De firma Hansen Ltd. zou "ikgaopreis" als domeinnaam in China en Asia willen registreren. Of het een businesspartner of leverancier van me is? De afzender van de mail (www.ygnetworkltd.com) wil even checken of dit niet conflicteert met mijn bedrijf. Vreemde mail, ik kijk naar het emailadres en dat is van ygnetworktech.com dat is weer een andere URL dan in de handtekening staat.

Even het een en ander in Google ingetikt en ja hoor..., dit heet dus domeinnaam scam. Scam is het Engelse woord voor oplichting. Er zijn bedrijven in China die op deze manier proberen om paniek te zaaien. Maar als je een flink geldbedrag betaald zou je toch nog zelf in het bezit kunnen komen van de domeinextensies .cn en/of .asia  Het blijkt dat je overigens aan heel wat voorwaarden moet voldoen om een .cn extensie te kunnen registreren. Je moet o.a. een inwoner van China zijn en je bedrijf dient er (gedeeltelijk) gehuisvest te zijn. Nou ik heb tot nu toe niet de behoefte gehad om een .cn extensie te registreren en zeker niet om naar China te verhuizen! Ik moet zeggen dat deze mail me wel even aan het denken heeft gezet,  heb ik het wel goed gedaan met mijn registraties, moet ik niet nog meer vastleggen? Maar als ik dan kijk naar het aantal extensies dat in het overzicht van topleveldomeinen staat (maar liefst 45 stuks!) ben ik al gauw genezen. Ik ga maar weer verder met het lezen en beantwoorden van mijn mailtjes.

1 opmerking:

  1. Ja, ik heb die emails ook gehad. De domein naam extensies betekenen niet zo veel meer tegenwoordig. .nl en .com en dan heb je het wel.

    En ik zie dat je die twee hebt.

    Voor grote merken is het belangrijker maar dat is meer om te voorkomen dat iemand anders misbruik maakt van de naam.

    BeantwoordenVerwijderen